fredag 29 november 2019

2019-11-29


Mörkare, kallare och snöblaskigt regn är vädret utanför Västra skolans fönster. I klassrummet denna vecka pyntar vi för att få in ljuset i huset. I fönstret har vi ställt upp adventsljusstake och på bordet adventsljus. På väggen en adventskalender som berättar om traditioner i samband med julen både gamla och nya. För att bygga broar mellan årskurserna på skolan och fira gemensamt adventsfirande så har årskurs ett bjudit på pepparkakor och gemensam sångstund i klassrummet under flera tillfällen under veckan.  Härligt och se glada årskurs ettor som i hallen hälsar välkomna med pepparkakor och att se förväntansfulla fsk, 2,3or på besök.
I So har vi diskuterat och läst om vad är en högtid? Vilka högtider finns det? Vad äter du under en högtid? Olika religioners tro?  Hur firas Advent?
I matematik arbetar vi med att skriva olika subtraktionspar som blir samma antal. Marcus har haft även denna vecka lektioner i klassen då jag har haft både klasskonferans och bedömningsstöd i matematik med eleverna. Elevernas individuella utvecklingsplaner finns att läsa på Edwise. I denna står elevernas mål utifrån vårat utvecklingssamtal, egna extra anpassningar och vad eleven och vårdnadshavare kan tänka på.
I NO denna vecka har vi sett film, diskuterat, ritat ut hjärtat, lungor och blodomlopp på kroppen på ett papper och färglagt blodets väg i kroppen. Fem liter blod pumpas ut ur hjärtat i viloläge och 20 liter i aktiv rörelse. Hjärtat är stort som en knytnäve.
I svenska har vi skrivit och sett film om bokstaven V . Vi skriver egna berättelser om advent i små egna böcker med en början ett mitten och ett slut. I våra skrivböcker skriver vi en mening om advent.
Jag går igenom elevernas hemläxa och vi läser texten de haft i läxa och elever som vill och törs får läsa högt för de andra i klassen. Vi går igenom svåra ord och ord som vi kan diskutera utifrån en text för att höra om de fått en förståelse för den lästa texten. Parläsning två och två. Och sen är förhoppningen att läsa med en och en. Tyvärr är det svårt att hinna med alla en och en utan vi läser i omgångar och lyssnar av läsandet. Alla elever läser också själva efter lunch 15 minuter i sin egen bok.

Viktiga datum:
Torsdag 5 december besök av naturskolan 9.00–11.00 i skolskogen. Vi ska tillaga egen glögg. Vi delar oss i två grupper med 12 i varje grupp mellan 9.00–10.00 och 10.00–11.00.
Måndag 9 december Julvandring i Allahelgona kyrka 11.00  vi får en guidad visning och berättelsen om Jesus födelse är det något barn som inte får följa med att gå på vandringen får ni maila mig och meddela detta så får eleven vara kvar i skolan.

Tisdag 10 december Nobeldagen eleverna får äta vid fint dukat bord och får gärna vara finklädda. Vi kommer också under veckan ha olika dagar för kemi, fysik, litteratur o.s.v.
Fredag 13 december årskurs 3 luciafirande för alla elever Nicolaiskolans aula.
Torsdag 19 december julavslutning på skolan eller Nicolaiskolan ej klart med lokal ännu.
Onsdag 8 januari skolan börjar 8.10.

Läxa: Den magiska kulan kapitel Valles Verkstad sidorna: 48-50

Skrivbok sid 6.    I skrivhäftet att skriva en mening om advent.

Nästa vecka v, 49     Tema Vinter , Advent och jultraditioner

Måndag 2/12   Bokstaven D, Matematik samband mellan addition och subtraktion.

Tisdag    3/12   SO  Jultraditioner, idrott västra skolan, No: vinter

Onsdag    4/12    Arbetsbok Magiska kulan ,idrott Östra skolan

Torsdag    5/12      Läxa in.  Besök av naturskolan i skolskogen 9.00–11.00

Fredag      6/12       Läxa ut.  Andra advent.

VIKTIGT: Reflexer

Tack för en fantastisk vecka med era fina barn.

Trevlig helg: Ann-Louise, Marcus, Sophia