Nu har vi passerat vårdagjämningen och solen går upp och ner senare för varje dag. I måndags inledde vi veckan med rocka socka sången och såg en film om Nathea och hennes syster med Downs syndrom som var med och influerade traditionen i Sverige att den 21 mars ta på sig två olikfärgade sockor för att hedra att vi alla är olika. Alla elever målade två sockor som ser olika ut som pryder fönstren i klassrummet.
Den här och nästa vecka arbetar vi med bokstaven J . J- ljudet kan skrivas på olika sätt antingen med lj,hj,g,gj och dj. Även blandade meningar som är rovdjur ett järven som ändras till Järven är ett rovdjur. Eller en frågeställning Är Järven ett rovdjur?
I NO har vi skissat domherrar, målat med akrylfärg, skrivit faktatext om domherren. Många elever börjar bli färdiga med sina målningar och har satt en svart ram runt målningarna de blir så fina konstverk. Vi har också under denna vecka arbetat med läsförståelse utifrån en fakta text. Alla har arbetat i smågruppper med två till tre stycken i varje grupp. Faktatexten har handlat om vårblommor, gemensamt i gruppen har eleverna läst och svarat på frågor om de olika blommorna.
I ämnet SO har vi sett en film utgiven av polisen och en ifrån trafiksäkerhetsverket om vikten att ha hjälm och reflexväst i trafiken och en fungerande cykel med rätt utrustning.
Vi har under veckan arbetat i Matematik med att få en förståelse för tiotalsövergångar. Räkna upp till tio tiotal och sen antalet ental.
Tina har i musik haft praktisk genomgång i instrumentkunskap med alla elever. I idrott har vi även denna vecka haft elev inflytande där eleverna har genom röstning fått lägga upp en lektion idrott. Det blev följa John, leksaksaffären, älvor och troll. Andra lektionen leddes av oss pedagoger och det blev en favorit flaggan.
I engelska har vi haft gensam konversation om vad olika trafikfordon heter på engelska. Sedan läser eleverna glosor två och två.
Nästa vecka läxa: Läsebok Den magiska kulan speglingen 95-98. Svenska: Veckans ord som slutar på m. En powerpoint med j-ljudet finns på er e-mail. Två stenciler om j-ljudet. Matematik skriv talen. Dela upp i tiotal och ental.
Vi undervisande lärare i klass har tagit ett gemensamt beslut att skicka hem en förfrågan till samtliga vårdnadshavare både i pappersform och via e-mail. ifall era barn har tillgång till dator, internettuppkoppling och skrivare. Även ifall era mailadresser är aktuella. Lämna snarast uppgifter via e-mail eller pappersform till klasslärare. Detta är en förberedelse ifall regeringen säger att skolorna ska stängas. Ett önskemål ifrån skolan är att frånvaroanmälan sköts i tid och att den uppdateras för varje dag barnet inte är i skolan. En lathund skickas via e-mail hur ni registrerar er på edwise.
Tema Påsk
Måndag 30/3 Övningar med j- ljudet, Ma tiotalsövergång, elevens val
Tisdag 31/3 Övningar med j- ljudet, idrott, Ma tiotalsövergång, Vi läser om varför firar vi påsk
Onsdag 1/4 Arbete i smågrupper varför firar vi påsk skriva ifrån en faktatext., Ma problemlösning, idrott Västra inga ombyteskläder.
Torsdag 2/4 Läxa in Barnboksdagen uppmärksammar en författare, Ma, problemlösning, påskpyssel
Fredag 3/4 Ingen läxa ut, Påskäggsjakt 9.30 skolskogen, Ma öva och pröva, påskmysfredag.
V.15 Påsklov