fredag 3 april 2020

2020-04-03


Nu har vi ställt om våra klockor en timme framåt och det har resulterat i ljusare på morgonen och även ljusare på eftermiddagarna. Vi ser hur solen skiner in i vårat klassrum och varje morgon sprider ljusstrålar över elevernas bänkar och ansikten.

Den här veckan har vi i svenska fördjupat våra kunskaper både i skolan och hemma med att se powerpoint om j-ljudet och att skriva om j-ljudet. Det var ett mycket bra och lärorikt sätt att lära ut kunskaper när det blev samma feedback hemma i elevernas läxa.. Eleverna tog snabbt till sig kunskaperna och kunde jämföra  varandras uppgifter.

Barnboksdagen inföll torsdag den 2 april och vi uppmärksammade Sven Nordqvist som är en känd barnboksförfattare, illustratör, upphovsman till  många av våra klassiska barnsagor som Agaton Öhman, Hattstugan, Nasse, Pettsson och Findus och även Mamma Mu har han illustrerat. Han har flera kända Pettsson hus på Julita Gård i Katrineholm, Junibacken och Gröna Lund i Stockholm. Eleverna fick bläddra i hans böcker och hade fått en noggrann genomgång hur en författares strategier är inför skrivande av en barnbok och fick därmed upp ögonen att jämföra de olika tecknade bilderna och texterna i hans böcker. Nästa steg efter lovet blir att skriva en egen berättelse.

I SO har vi diskuterat varför vi firar påsk, läst faktatext i vår årstidsbok, sett film om påsken och svarat på quiz frågor. Alla elever har arbetat i arbetslag och svarat på frågor ifrån ett papper med gemensamma frågor om påsken. Vi har dansat fågeldansen och sett korta filmer med olika påskinspirerade skämtsamma videosnuttar med hönor, kycklingar och fått oss ett gott skratt.

Veckans bildlektion har varit att konstruera olika påskpyssel med olika tekniker och svårighetsgrad. Allt har varit väl förberett med en tydlig arbetsgång från lättare till svårare pyssel och förberedda mallar. Alla 23 eleverna har satt tummen upp efter lektionen.

Engelska lektionen inleddes med att tillsammans läsa glosor och meningar med ord ifrån svenska till engelska som handlade om trafik och att eleverna läste glosor för varandra två och två. Vi avslutade med att sjunga tillsammans på engelska och se en film om färger.

Eleverna har tagit ett gemensamt beslut att via röstning utse vilken aktivitet som fanns önskemål att utföra under tisdagens lektion i idrott. Flest röster fick katten jagar. Under onsdagens lektion fick det bli förra veckans lektion i repris då vi åter lekte flaggan till elevernas förtjusning.

I matematik har vi arbetat med tiotalsövergång siffror och med tiotalsövergång med talrad.
Under fredagen hade vi en lyckad påskäggsletarjakt ute på vår skolgård då alla elever på skolan letar efter gömda ägg. Den klass som har fått mest ägg vinner en svart trä tupp som sen får vara i klassen till nästa påsk.

Vi avslutade veckan i klassen enligt elevernas önskemål att se filmen Pettson och rävjakten  och att fika tillsammans. Den här veckan har Fanny haft sin sista praktikvecka och vi önskar henne lycka till med nytt arbete som grundskollärare på någon av våra skolor i Nyköping.

Nästa vecka ingen läxa. Men 20 minuters läsning varje dag är bra för eleverna för att inte tappa läshastighet och att öka ordförståelsen.

Påsklov v.15 Ingen skolundervisning, fritids öppet.

Angående Idrotten och hälsa undervisningen
Från och med v. 16 (efter påsklovet) kommer all idrottsundervisning i årskurs F-6 ske utomhus i största möjliga mån.  
Aktiviteterna kommer att vara sådana där det räcker med att eleverna tar med sig skoombyte. 
Nyköpings grundskolor gör dessa förändringar baserade på de senaste rekommendationerna från myndigheterna kring idrottsplatser och allmänna omklädningsrum, samt Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring social samvaro i förskola och skola.

Vecka 16
Måndag   Annandag Påsk
Tisdag 14/4  Svenska Bokstaven C, idrott, matematik problemlösning, So Trafikregler
Onsdag 15/4 No våren, Ma, Idrott (återkommer om vart vi är).
Torsdag 16/4 Mu/Bild   IPAD /SV, Ma
Fredag   17/4 Läxa ut   Sv, Engelska, Ma, S0

Trevlig helg och Glad Påsk!
Ann-Louise, Marcus, Fanny