fredag 22 januari 2021

2021-01-22

 

2021-01-22

 

”Med en svensk kamera från Hasselblad förevigades den första månlandningen 1969. ”Det är ett litet steg för en människa, men ett jättelikt språng för mänskligheten!” Dessa berömda ord yttras av Neil Armstrong, när han den 20 juli 1969 som den första människan sätter sin fot på månens yta.

 

Gemensamma lektioner i No och svenska startade vi veckan med att se flera film sekvenser ifrån när Appolo 11 startade sin färd upp i rymden mot månen. Hur  de cirkulerade runt flera varv innan de kunde landa. Och hur jorden filmades innifrån rymdraketen. Vi såg också hur Neil Armstrong satte sina fötter på månens yta.

Alla elever fick skriva en berättelsekarta utifrån en rymdfärd. Den innehöll karaktärer,miljö,problem och en lösning. Många fina rymdberättelser har skrivits och några har läst upp sina berättelser för klassen. I Diamantjakten arbetade vi med kapitlet dagboken som handlar om berättelsekarta och att visa sina känslor.

 

I samabete med mig som klasslärare, Monika vår specialpedagog på skolan och med Emelie vår bibliotekarie har eleverna denna vecka fått insikter om vikten av att läsa högt för en vuxen och läsa varje dag.

Läs tillsammans med ditt barn. Skapa en rutin att läsa för eller med ditt barn varje dag. Turas om att läsa och prata om boken och innehållet tillsammans. Ställ frågor och diskutera! Vad tror du kommer hända härnäst? Varför hände det som hände? Vad hade du gjort om du vore huvudpersonen? Förstår ditt barn alla ord ni har läst? Om inte, diskutera och slå upp och lär er något nytt varje dag!

 

Avslutande kapitel i favoritmatematik 1a och ett sista prov. Vi har haft genomgång av hel och halvtimmar och de första sidorna i den nya matematik boken 2a är nu påbörjade. Kunskaperna har också befästs med att prova olika övningar med IPAD hel och halvtimmar.

I SO har vi tillsammans arbetet utifrån ett arbetshäfte om kristendom och svarat på medföljande frågor. Detta befäster de kunskaper vi lärt oss under några veckor för att nästa vecka fortsätta med en ny religion Judendom.

 I So har vi ett samarbete med Jessika vår socialpedagog som arbetar med förebyggande normer och värden och med vänskap. Under några veckor träffas eleverna i tjejgrupper och killgrupper för att diskutera ur olika perspektiv på vänskap.

 

Alla såg vi fram emot att ha den första lektionen i idrott efter jul på Östra skolan och Hannes vår nya idrottslärare  höll för förväntningarna tre lekar och allt uppskattades.

Våran idrottslektion ställdes in på torsdagen på Västra skolan pg.a av att Emily hade genomgångar i bibliotekskunskap. Denna lektion kompenseras med en förmiddag ute dag nästa vecka vilket eleverna ansåg som en bra kompensation.

 

I bild har vi skrivit hemlig skrift till varandra med hjälp av stearinljus, vatten och vattenfärg

I engelska har vi fortsatt med att skriva gloser om olika maträtter och dryck på engelska. Och avslutade med  att spela bingo.

 

 

Läxa   Läsdagbok med vald bok lånas ifrån skolan. Läs igenom dagbokens innersida  tillsammans och lägg upp en läsplan. Eleverna läser ett antal sidor varje dag och högläsning i elva dagar.

Matematik klockan hel och halvtimmar. Veckans ord vokalen U. Läxan är i 14 dagar lämnas in  torsdag 4 februari.

.

 

               

 

V.4    Tema :   Rymden

 

 Måndag: 25/1 Svenska En nalles irrfärder-två konsonanter, No.Rymden, matematik klockan halva timmar,kvart

       Tisdag: 26/1 Bild Rymdentema,musik, Idrott Östra skolan

       Onsdag:27/1 Svenska, matematik,SO: Judendomen

       Torsdag::28/1 Ingen läxa in ,Gemensam utedag idrottsaktivitet förmiddag..

       Fredag:  29/1  Ingen läxa ut, svenska,matematik,elevens val,Bygga raketer

       

         Agneta i förskoleklass denna vecka. På förmiddagarna har Monika,Emily och               

              Jessika arbetat i årskurs 2a.

         Med vänliga hälsningar

           Ann-Louise