2021-01-22
”Med en
svensk kamera från Hasselblad förevigades den första månlandningen 1969.
”Det är ett litet steg för en människa, men ett jättelikt språng för
mänskligheten!” Dessa berömda ord yttras av Neil Armstrong, när han den 20
juli 1969 som den första människan sätter sin fot på månens
yta.”
Gemensamma lektioner i No och svenska
startade vi veckan med att se flera film sekvenser ifrån när Appolo 11 startade
sin färd upp i rymden mot månen. Hur de
cirkulerade runt flera varv innan de kunde landa. Och hur jorden filmades
innifrån rymdraketen. Vi såg också hur Neil Armstrong satte sina fötter på
månens yta.
Alla elever fick skriva en berättelsekarta
utifrån en rymdfärd. Den innehöll karaktärer,miljö,problem och en lösning.
Många fina rymdberättelser har skrivits och några har läst upp sina berättelser
för klassen. I Diamantjakten arbetade vi med kapitlet dagboken som handlar om
berättelsekarta och att visa sina känslor.
I samabete med mig som klasslärare, Monika
vår specialpedagog på skolan och med Emelie vår bibliotekarie har eleverna denna
vecka fått insikter om vikten av att läsa högt för en vuxen och läsa varje dag.
Läs tillsammans med ditt barn. Skapa en rutin
att läsa för eller med ditt barn varje dag. Turas om att läsa och prata om boken
och innehållet tillsammans. Ställ frågor och diskutera! Vad tror du kommer
hända härnäst? Varför hände det som hände? Vad hade du gjort om du vore
huvudpersonen? Förstår ditt barn alla ord ni har läst? Om inte, diskutera och
slå upp och lär er något nytt varje dag!
Avslutande kapitel i favoritmatematik 1a och
ett sista prov. Vi har haft genomgång av hel och halvtimmar och de första
sidorna i den nya matematik boken 2a är nu påbörjade. Kunskaperna har också
befästs med att prova olika övningar med IPAD hel och halvtimmar.
I SO har vi tillsammans arbetet utifrån ett
arbetshäfte om kristendom och svarat på medföljande frågor. Detta befäster de
kunskaper vi lärt oss under några veckor för att nästa vecka fortsätta med en
ny religion Judendom.
I So
har vi ett samarbete med Jessika vår socialpedagog som arbetar med
förebyggande normer och värden och med vänskap. Under några veckor träffas
eleverna i tjejgrupper och killgrupper för att diskutera ur olika perspektiv på
vänskap.
Alla såg vi fram emot att ha den första
lektionen i idrott efter jul på Östra skolan och Hannes vår nya
idrottslärare höll för förväntningarna
tre lekar och allt uppskattades.
Våran idrottslektion ställdes in på torsdagen
på Västra skolan pg.a av att Emily hade genomgångar i bibliotekskunskap. Denna
lektion kompenseras med en förmiddag ute dag nästa vecka vilket eleverna ansåg
som en bra kompensation.
I bild har vi skrivit hemlig skrift till
varandra med hjälp av stearinljus, vatten och vattenfärg
I engelska har vi fortsatt med att skriva
gloser om olika maträtter och dryck på engelska. Och avslutade med att spela bingo.
Läxa Läsdagbok med vald bok lånas ifrån skolan.
Läs igenom dagbokens innersida tillsammans och lägg upp en läsplan. Eleverna
läser ett antal sidor varje dag och högläsning i elva dagar.
Matematik klockan hel och halvtimmar. Veckans
ord vokalen U. Läxan är i 14 dagar lämnas in torsdag 4 februari.
.
V.4 Tema
: Rymden
Måndag:
25/1 Svenska En nalles irrfärder-två konsonanter, No.Rymden, matematik klockan
halva timmar,kvart
Tisdag: 26/1 Bild Rymdentema,musik, Idrott Östra skolan
Onsdag:27/1 Svenska, matematik,SO: Judendomen
Torsdag::28/1 Ingen läxa in ,Gemensam utedag idrottsaktivitet
förmiddag..
Fredag: 29/1 Ingen läxa ut, svenska,matematik,elevens
val,Bygga raketer
Agneta i förskoleklass denna vecka. På förmiddagarna har Monika,Emily
och
Jessika arbetat i årskurs 2a.
Med vänliga
hälsningar
Ann-Louise