fredag 29 januari 2021

2021-01-29

En berättelse kan få olika perspektiv, innehåll oavsett vem som berättar och skriver den. Vi startade veckan med att tillsammans läsa kapitlet en nalles irrfärder. Utifrån den lästa texten skapade eleverna nya textrader och klistrade in med bilder i arbetsboken. Vi har också repeterat vokalhuset och en eller två konsonanter efter vokalen.

Den här veckan har vi i matematik arbetat, med den analoga klockan fem, tio, kvart över tjugo över fem i. halv, halv, tjugo i, kvart i och hel. Fråga  gärna om klockans tider och öva vid olika tillfällen hemma.

 

I No har vi sett film och repeterat våra kunskaper om Big Bang och vi har även sett en film om hur jorden roterar runt solen på ett år även hur månen roterar runt.

Vi har också läst texter tillsammans om rymdfärder till månen, hur ser det ut i en rymdraket och även läst om tyngdkraft. Alla elever har fått en egen rymd bok där de skrivit svar på olika frågor och målat i den.

 

I bild har eleverna klippt ut  sol, jorden och månen. Klippt och klistrat hur de sitter i förhållande till varandra Även klippt ut rymdraketer, tefat, stjärnor och skapat utifrån egen fantasi ett Universum.

I musik har eleverna lärt sig om instrumentkunskap och skrivit egna sånger.

 

Hannes har haft en idrottslektion med olika boll lekar där samarbete och turtagning övades på Östra skolan. Eleverna har haft en utedag på Västra skolan  med extra idrottslektioner där olika idrottsaktiviteter blandades med olika kus lekar och samarbetsövningar.

 

I ämnet So har vi arbetat med jämförelser mellan kristendomen och judendomen.

Vi har läst om judendomen och svarat på frågor i ett läsförståelsehäfte. Vi har också gått igenom friendsenkäten och sett hur skolans elever svarar på olika trivselfrågor.

Vi kan konstatera att toaletter, korridorer och raster är de ställen vi får titta extra på med våra elever på skolan. Kan vi komma på bättre förslag för att dessa platser ska kännas tryggare. Jessika fortsätter sitt arbete med vänskap utifrån normer och värden. Under några veckor blir det nu killgruppen som träffas.

 

I engelska har vi fortsatt med att lära oss meningar med mat. She likes bread eller He likes ham.

I Teknik är det dags att rita en ritning och skissa sin egen rymdraket. Vilket material behöver jag för att få upp den på höjden


Läxa   Läsdagbok med vald bok lånas ifrån skolan. Läs igenom dagbokens innersida  tillsammans och lägg upp en läsplan. Eleverna läser ett antal sidor varje dag och högläsning i elva dagar.

Matematik klockan hel och halvtimmar. Veckans ord vokalen U. Läxan är i 14 dagar lämnas in  torsdag 4 februari.

.

V:5    Tema:     Rymden     Vinter

 

Måndag:1/2 SV, ordklasser, tidningsartikel, NO, vintergatan, planeter, Ma, klockan

Tisdag:  2/2  Ma, bild, mu Idrott Östra skolan, vattenflaska, inneskor

Onsdag: 3/2  Sv, Ma, Judendom

Torsdag 4/2  Läxa in, A-L, Emma projekt eleverna högläsning i skolan under 11 dagar.(2 grupper varje morgon) Vi läser högt utifrån samma bok varje morgon.

Fredag: 5/2  Läxa ut, ma, elevens val, teknik

 

Agneta i förskoleklass och Monika ,Jessika, Susanne har varit i 2a.

 

På måndag börjar Emma Jansson elev i från Karlstad Universitet  Hon går sitt andra år på lärarprogrammet och kommer att vara varje dag i fem veckor  i årskurs 2a.

Vi önskar henne lycka till och välkommen.

 

Viktiga datum:  

VT 2021 ( 11 januari - 11 juni)
Sportlov, v.8

Utvecklingssamtal V.9 (återkommer i vilken form och tid);
Studiedag måndag 15/03
Påsklov, v.14
Skolavslutning fredag 11 juni

 

Med vänliga hälsningar

Ann-Louise