Solen strålar in genom fönstret i klassrummet och ute faller stora snöflingor. Den så mörka och regnfyllda gården under flera månader har nu förvandlats till ett vinterlandskap. Vi samlas tillsammans för veckans första skoldag och är alla förväntansfulla på att möta vår nya kollega Emma som ska vara elev i klassen under fem veckor. Emma möts med nyfikenhet och frågor, en standard fråga är ofta hur gammal är du? Frågan var hur många år som skiljde mellan Ann-Louise och Emma och svaret blev 30 år.
I svenska repeterade vi ordklasser och
eleverna hade goda förkunskaper om skillnaden mellan substantiv, verb och
adjektiv. Sedan målades en drake utifrån ord i de olika ordklasserna. Uppgiften
avslutades med att skriva en mening med ett ord ifrån adjektiv,substantiv och
verb i en mening. Under veckan har vi sett en film om vintern och eleverna har
skrivit egna vinterberättelser med rubrik, brödtext och löpande text.
Klockan går, klockan går, och hur mycket är Klockan? I matematik har vi räknat ut hur mycket är klockan,fem över, tio över,kvart över, tjugo över, fem i halv fem över halv tjugo i,kvart i tio i och fem i .
Månens olika faser har setts på film i No. Sedan har vi skrivit ner och läst om dess olika faser runt solen. Vi har läst om
galaxer och vintergatan .Eleverna har ritat och skrivit i sina egna rymdhäften. Klassrummet har förvandlats till en rymdstation och i fönstren
börjar egna rymdraketer ta plats. Raketerna är tillverkade av engångsmaterial
under teknik och bildlektion.
I So har vi haft samarbetsövningar med
värdegrundsfrågor där elever ifrån trygghetsrådet ställt olika frågor som kan
besvaras med ja, nej eller kanske. Vi har avslutat med att se en film om
Judendomen och besvara ett häfte om Judendomen med olika frågor till.
I musik har eleverna ytterligare fått mer
kännedom om olika rytminstrument och skrivit egna sånger.
På Östra skolans idrottslektion var det
olika samarbetsövningar där det tränades turtagning och koncentration. På
Västra skolan var det Friskis och Svettis inomhus till
musik.
I Engelska har vi fortsatt med temat mat och
vi avslutade med att lära oss meningar med
She likes,he likes eller Do you like? No, I don´t eller Yes I do.
Eleverna intervjuade varandra på engelska och skrev sen ner det de själva
tycker om.
Eleverna lämnade in sina böcker och
läsdagböcker och det var så roligt att få lyssna på elevernas berättelser om
deras lästa böcker. Eleverna berättade för varandra i halv klass som en
bokcirkel. Deras läsdagböcker är intressanta att få ta del av med både bilder
och text. Vi kommer att träffas i två grupper under en tid och läsa högt för
varandra ur en bok varje morgon.
Läxa: Diamantjakten kapitel 17 Allt försvinner
Diamantboken arbetshäfte frågor allt försvinner.Egen övningsklocka tillverkad i
papper med röd och blå visare. Övningspapper fyll i tim och minutvisare med röd
och blå penna både fram och baksida. Extra papper med tidsangivelser. Rymden med ordklasser skriv stödord utifrån substantiv,verb,adjektiv. Avsluta med att
skriva meningar med substantiv,verb,adjektiv i varje mening. Veckans ord
vokalen y.
Emma och Monika har varit i årskurs
2a denna vecka.
Vecka 6
Tema Rymden, stjärnbilder Vinter
Måndag: 8/2 Svenska Återberättande med
bildsekvenser och text, Rymden stjärnbilder. Övningar och repetera Klockan och tid, Hur mycket är klockan om två timmar o.s.v.
Tisdag:
9/2 Prov kapitel 1 klockan favoritmatematik, bild stjärnor, Idrott Östra
skolan inneskor och vattenflaska
Onsdag:10/2 Hur skrivs annonser. Eleverna får
se på olika tidningar med olika annonser. Matematik repetition av 2,5,10 ans tabeller. So: Islam jämförelse mellan kristendom och Judendom.
Torsdag:11/2 Läxa in,idrott extra
utevistelse, Engelska
Fredag:12/2
Läxa ut, elevens val, bild,teknik.
Vi vill påminna er om att fylla i skolverkets
enkät.
Viktiga datum:
VT 2021 ( 11 januari - 11 juni)
Sportlov,
v.8
Utvecklingssamtal V.9
(återkommer i vilken form och tid);
Studiedag måndag 15/03
Påsklov, v.14
Skolavslutning fredag 11 juni
Med vänliga hälsningar
Ann-Louise Emma